Θέμα 3 Προβλήματα ψυχικής υγείας

Κάποιες από τις πιο συνήθεις παθήσεις από τις οποίες υποφέρουν οι πρώην κρατούμενοι είναι:

  • Διαταραχή μετα-τραυματικού στρες
  • Άγχος/στρες
  • Κατάθλιψη
  • Κατάχρηση ουσιών

Διαταραχή μετα-τραυματικού στρες

  • Μια ψυχική πάθηση στην οποία τα άτομα βιώνουν μια ποικιλία συμπτωμάτων μετά από έκθεση σε ένα τραυματικό συμβάν
  • Τα πιο κοινά συμπτώματα περιλαμβάνουν:
    • Αναδρομές στο παρελθόν
    • Αναβίωση του τραυματικού γεγονότος
    • Εφιάλτες
    • Παρεμβατικές σκέψεις
    • Άγχος
    • Αποφυγή
    • Αλλαγές στη διάθεση και στον τρόπο σκέψης

Αντιμετωπίζοντας την διαταραχή μετα-τραυματικού στρες:

  • Αναγνώρισε το έναυσμα/ερέθισμα – προσπάθησε να σκεφτείς το πότε τα συμπτώματα της διαταραχής εμφανίζονται, σε ποιες καταστάσεις, πώς αντιδρά το σώμα σου. Γράψε σε ένα χαρτί τα εναύσματα.
  • Αντιμετώπισε τα εναύσματα – ενδογενή εναύσματα όπως συναισθήματα και σκέψεις δύσκολα ελέγχονται, αλλά εξωτερικά εναύσματα π.χ. ένα συγκεκριμένο μέρος ή γεγονός είναι κάτι που μπορεί να αποφεύγεται αν λειτουργεί σαν έναυσμα.
  • Δούλεψε πάνω σε αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης, π.χ. τεχνικές χαλάρωσης, βαθιές ανάσες, γείωση, εκφραστική γραφή – διάφορα σεμινάρια διαχείρισης άγχους μπορούν να βοηθήσουν.
  • Έχε ένα σχέδιο για ώρες ανάγκης (πλάνο ασφαλείας).

Κατάθλιψη

https://www.verywellmind.com/ptsd-triggers-and-coping-strategies-2797557

  • Συνηθισμένη ψυχική διαταραχή, μία συναισθηματική διαταραχή, πολύ περισσότερο από απλή θλίψη
  • Τα πιο συνήθη σημάδια συμπεριλαμβάνουν:
    • Αίσθημα αβοήθητου και απελπισίας
    • Απώλεια ενδιαφέροντος
    • Αλλαγές στην όρεξη και στο βάρος
    • Αλλαγές στον ύπνο
    • Απώλεια ενέργειας
    • Θυμός ή ευερεθιστότητα
    • Αρνητική στάση απέναντι στον εαυτό
    • Προβλήματα συγκέντρωσης
    • Ανεξήγητοι πόνοι και ενοχλήσεις

Αντιμετωπίζοντας την κατάθλιψη

  • Η κατάθλιψη ακόμα και στις πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να αντιμετωπιστεί.

  • Η έγκαιρη διάγνωση και η άμεση αναζήτηση στήριξης από επαγγελματίες υγείας είναι ιδιαίτερα σημαντική για την αποτελεσματική αντιμετώπισή της.

  • μέσω ψυχοθεραπείας (ατομικά ή ομαδικά), δηλαδή μέσω θεραπείας δια του λόγου, μέσω της οποίας το άτομο μπορεί να αναγνωρίσει τις αρνητικές ή διαστρεβλωμένες σκέψεις του και να τις μετατρέψει σε πιο θετικές για την καλύτερη αντιμετώπιση των προκλήσεων αλλά και να μειώσει το άγχος που μπορεί να βιώνει.

  • μέσω φαρμακευτικής αγωγής, η οποία μπορεί να βελτιώσει τη διάθεση και να μειώσει το στρες, πάντοτε με την καθοδήγηση ιατρού αναφορικά με το είδος της αντικαταθλιπτικής αγωγής, τη δοσολογία και τη διάρκεια.

  • μέσω συνδυασμού ψυχοθεραπείας και φαρμακευτικής αγωγής.

Γενικές συμβουλές - Πέρα από τη Θεραπεία

Η αναζήτηση βοήθειας από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Παράλληλα, το άτομο μπορεί να ακολουθήσει κάποιες τεχνικές που μπορούν να συμβάλλουν στην ανακούφιση αλλά και τη μείωση των συμπτωμάτων της.

Μερικές από αυτές τις τεχνικές είναι:

Είναι επίσης βοηθητική η γενικότερη φροντίδα της υγείας μέσω:

    • ισορροπημένης διατροφής, με την πρόσληψη των απαραίτητων βιταμινών, ιδιαίτερα της βιταμίνης D
    • τακτικής σωματικής δραστηριότητας
    • περιορισμένης χρήσης αλκοόλ και καφεϊνης
    • ποιοτικού ύπνου