Тема 1 Интервенция на стреса – междуличностно и соматично измерение

 Ако мозъкът определи дадена ситуация като заплаха, той изпраща сигнал до ендокринната система и тя подготвя организма за реакция “борба или бягство”. Ако мозъкът интерпретира дадена ситуация като безопасна, той не предупреждава ендокринната система.

Генетиката и преживяванията в началото на живота определят как мозъкът ви ще интерпретира различните преживявания и вие може да възприемате като заплаха нещо, което някой друг възприема като напълно безопасно.

 Влияние на стреса върху биологичните промени

  • Автономната нервна система и системата на кората на надбъбречните жлези ще увеличат секрецията
  •  Сърдечният ритъм и кръвното налягане ще се повишат – зениците ще се разширят – мускулите ще се напрегнат
  •  Дишането ще се увеличи
  •  Дишането и метаболизмът ще се увеличат
  •  Глюкозата ще се увеличи

БИОЛОГИЧНИ ФАКТОРИ (Биологичен модел)

Духовност - спокойствие - благополучие
Балансирайте живота си (време без работа - сън)
Повишена ежедневна физическа активност
Вземете четките и нарисувайте живота си, както ВИЕ желаете

Утвърждаване на себе си

 Изразяването на мнение е най-важното умение за общуване, което ни помага да общуваме с други хора и да приемаме или отричаме дадено мнение, решение, изявление и ни дава смелост да кажем “не”, когато трябва, и “да”, когато искаме. Това умение за общуване ни помага да обсъждаме с другите основните човешки права и традиционните погрешни предположения.

 Разберете ролята си в организацията и се фокусирайте върху проекти, които са в съответствие с целите

 Разрешаване на конфликти

Енергичното изслушване на другите е ключът към лесното разрешаване на конфликти. Първата стъпка е да се опитате да разберете човека, с когото сте в конфликт, и да се опитате да намерите алтернативни решения и да работите с него.

 Комуникация

Взаимоотношенията се основават на уменията за общуване. Уменията за общуване ще помогнат на хората да се разбират по-добре с колегите, семейството и приятелите си, което ще им помогне да бъдат по-уверени и по-малко стресирани. За да разберем и подобрим общуването си с другите, трябва да обърнем внимание както на невербалната, така и на вербалната комуникация.

Създаване на мрежи за социална подкрепа

 Всеки човек има нужда от социална подкрепа, от принадлежност, от приемане, от обич или от това да бъде необходим. Социалната подкрепа може да бъде осигурена от. Членове на семейството, приятели, любовници и или всеки друг може да окаже социална подкрепа и да помогне и предпази индивида от негативните последици на стреса.

Интервенция за възприемане:

 Промяната е процес, който е по-успешен, когато сте позитивно настроени и променяте негативните мисли за себе си с позитивни. Ако мислите негативно, използвайте спиране на мисълта и реорганизирайте мисленето си.

 Погледнете на нещата от друга гледна точка, положително

 Обективен начин за намиране на решения

 “(6) можете да го видите и (9) зависи от коя страна го гледате

Управление на времето

Управление на времето : Ако можем да управляваме добре времето си, това може да ни избави от стресови ситуации.

Определяне на приоритети – можете да разработите списъци ABC, за да определите приоритетите на дейностите.

 А — трябва да се направи

 B — обичам да правя и трябва да се направи

 C — как да направите, ако сте изпълнили всички дейности от списъци A и B

Работа в екип

  • Свържете се с други хора

Свържете се с други хора: Помолете за подкрепа и предложете подкрепа, когато и те имат нужда от нея. Създаването на нови връзки е добре, за да имате усещане за принадлежност. Запознаването с нови хора с общи интереси, като се включите в клас или клуб, може да донесе огромно удоволствие и значително да намали стреса.

  • Ефективна комуникация

Ефективна комуникация. Тя помага за по-бързото и по-организирано постигане на целите, което води до положителни резултати. Опирайте се на приятели и членове на семейството, тъй като наличието на силна мрежа за подкрепа е важно за справяне със стреса във всички области на живота.